C#.net programlama dilini kullanarak programlar yazmaya baÅŸlamadan önce C#.net editörünü tanıyalım. Bu yazımızda görsel programlama kısmını yani windows form application editörünü tanıyacağız. Benin bilgisayarda Visual Studio 2010 kuruludur. Bu nedenle 2010'a göre anlatacağım.
Öncelikle Visual Studio programı temin edilerek kurulu olması gerekmektedir.
Visual studio kurulduktan sonra programlar kısmından visual studio programını çalıştırıyoruz ve karşımıza studionun aÅŸağıdaki karşılama ekranı gelecek.
Yukarıdaki ekranda bizi ilgilendiren kısım iÅŸaretli kısımdır. New Project yazısı yeni proje oluÅŸturmamızı saÄŸlar. Open project ise kayıtlı varolan projeleri açmamızı saÄŸlar. Bu ekranda belirtilmesi gereken bir yerde Recent Projects yazan kısımdır. Bu kısım daha önce çalıştığınız projelerin gösterildii kısımdır.
Biz ilk defa proje yapacağımızı varsayarak New Project yazısına tıklıyoruz ve aÅŸağıdaki yeni proje penceresi açılacaktır.
Yukarıdaki pencerede 1 numaralı alandan programlama dilini seçiyoruz, biz c# ile programlama yapacağımız için Visual C# dilini seçtim. EÄŸer ki 1 numaralı alanda C# dilini göremiyorsanız x ile iÅŸaretli yerdeki Other Languages (diÄŸer diller) e tıklıyoruz açılan alt menüde C#'ı göreceksiniz. C#'ı seçiyoruz.
C# dilini seçtikten sonra 2 numaralı alandan görsel programlama yapacağımız için Windows Form Application'u seçiyoruz.
3 numaralı alandaki name kısmına projemizin adını yazıyoruz ve 4 numaralı alandaki OK tuÅŸuna basarak projemizi açıyoruz. AÅŸağıdaki gibi bir ekran gelecektir.
Yukarıdaki ekran programlama yapacağımız ekranımızdır. Buradaki numaralandırılmış alanları da tanıyalım.
1 numaralı alan : Menülerin ve Araç çubuklarının bulunduÄŸu alandır. Buradaki menülere tıklayarak açabilir ve araçları kullanabiliriz.
2 numaralı alan : Araç kutusu (toolbox) programlama yaparken kullanacağımız nesnelerin (buton, metin kutusu, etiket, vs...) bulunduÄŸu alandır.
3 numaralı alan : Çalışma penceresi, Form penceresi yani programımızın ana ekranı burasıdır. Programımızı form üzerine tasarlayacağız.
4 numaralı alan : Kaynak Penceresi (Solution explorer) projemizin bütün dosyalarının görüntülendiÄŸi yerdir.
5 numaralı alan : Özellikler Penceresi (properties) projemizdeki bütün araç ve nesnelerin biçimlendirmesinin yapıldığı aalandır. Nesne özelliklerinin deÄŸiÅŸtirildiÄŸi alan.
6 numaralı alan : Veri tabanı penceresi (data source) bu alan resimde net görünmüyor. Toolbox penceresinin solunda gizli durumdadır. Burası ise projemize veritabanı eklemek ve veritabanına müdahale etmeye yarayan alandır.
7 numaralı alan : Kırmızı iÅŸaretli çalıştır butonu ise hazırladığımız projeyi derleyerek çalıştırmamızı saÄŸlar.
Yukarıda açıkladığımız alanlar sizin form ekranınızda görünmüyor ise menülerden View menüsüne tıklayarak pencereleri açıp kapatabilirsiniz.
Evet gelelim şimdi programı nasıl tasarlayacağız:
Programınıza eklemek istediÄŸiniz nesneyi toolbox içinden seçerek ister sürükleyerek form üzerine bırakın, ister nesneye çift tıklayın, isterseniz de nesneye bir kez tıkladıktan sonra form üzerine tıklayarak çizin. Bütün yollarla nesneyi form üzerine ekleyebilirsiniz.
Nesneleri ekledikten sonra bir de çalıştıralım ve programın çalışmasını görelim. Nesneleri ekledikten sonra ister 7 numaralı buton ile, isterseniz klavyeden f5 tuÅŸu ile isterseniz de Debug menüsünden Start Debugging menüsünü kullanarak çalıştırabilirsiniz. Programın derlenmiÅŸ halinin resmi bu yazının manÅŸet resmidir bakabilirsiniz.
Ben burada temel olarak programı tanıtmaya çalıştım. EÄŸer iyi bir programcı olmak istiyorsanız mutlaka bol bol araÅŸtırmalı ve uygulama yapmalısınız.
Bu günlük bu kadar ilerleyen derslerde görüÅŸmek üzere... SaÄŸlıcakla kalınız.
Mustafa KARSLI