Numericupdown sayı arttırıp azaltmamızı saÄŸlayan form elemanıdır. ÖrneÄŸin yazı büyüklüÄŸünü arttırmak istediÄŸimizde kullanabileceÄŸimiz nesnedir.
Araç kutusu içinden numericUpDown nesnesini forma alalım ve basit bir ÅŸekilde inceleyelim.
Numericupdown nesnesinin üzerine 1 kere tıkladığımızda properties (özellikler) penceresinden özelliklerin bazılarını inceleyecek olursak:
-
BackColor: Nesnenin arkaplan rengini deÄŸiÅŸtirmemizi saÄŸlar.
-
Font: Nesnenin yazı tipini biçimlendirmemizi saÄŸlar. Yazı tipi, boyutu, kalın, italik…
-
ForeColor: Nesnenin yazı rengini değiştirmemizi sağlar.
-
Increment: Nesnenin değerinin artış miktarının belirlendiği yerdir. Varsayılanı 1 dir.
-
Maximum: Nesnenin alabileceÄŸi en büyük deÄŸeri belirtir. Varsayılanı 100 dür.
-
Minimum: Nesnenin alabileceÄŸi en küçük deÄŸeri belirtir. Varsayılanı 0 dır.
-
ReadOnly: Nesneyi yalnızca okunabilir hale getirir. Nesne üzerinde iÅŸlem yapılamaz.
-
TabIndex: Nesneye tab tuÅŸuna basarak kaçıncı sırada ulaÅŸacağımızı belirtir.
-
TextAlign: Nesne içindeki yazıların sol, orta, saÄŸ olarak hizalanmasını saÄŸlar.
-
ThousandsSeperator: Nesne içindeki deÄŸerin binlik basamaklarda nokta ile ayrılmasını saÄŸlar. 1.000, 23.500 gibi…
-
UpDownAlign: Nesne üzerindeki aÅŸağı yukarı oklarının yerini belirtir. Sol yada saÄŸ.
-
Value: Nesnenin o anki deÄŸerini belirtir.
Åžimdi form üzerinde kod ile bu deÄŸerleri nasıl yazacağımıza gelelim:
EklediÄŸimiz nesne numericUpDown1 olsun.
numericUpDown1.Increment=3;
(artış miktarını 3 yaptım)
numericUpDown1.Minimum=10;
(en küçük deÄŸeri 10 yaptım)
numericUpDown1.Maximum=30;
(en büyük deÄŸeri 30 yaptım)
label1.Text=Convert.ToString(numericUpDown1.Value);
(deÄŸeri stringe çevirerek label1’e yazdırdım)
NumericUpDown nesnesi deÄŸeri decimal türünden tutarlar. Bu nedenle direk iÅŸlem yapılabilir. Ekrana ya da herhangi bir metinsel ifadeye yazdırılacak zaman yukarıdaki gibi stringe dönüÅŸtürülmesi gerekmektedir.
Konuyu bir örnekle inceleyelim:
Seçilen iki sayının çarpımını labele yazdıralım. Bunun için iki adet numericUpDown, 1 adet buton, 1 adet label ekleyelim. Butonun click olayına (tıklanmasına) aÅŸağıdaki kodu yazalım:
label1.Text = Convert.ToString(numericUpDown1.Value * numericUpDown2.Value);
yukarıdaki kod ile numericupdown1 ile numericupdown2 nin deÄŸerlerini çarptırarak stringe çevirip label1 de yazdırıyoruz.
Programı çalıştırıp (f5) deÄŸerleri arttırarak butona tıkladığımızda iÅŸlemin sonucunu görebiliriz.
Örnekler çoÄŸaltılabilir. Basit olarak numericUpDown nesnesi bu ÅŸekilde kullanılmaktadır. Sorularınızı ve görüÅŸlerinizi alttaki yorum ekle bölümünden yazabilirsiniz.
Tekrar görüÅŸmek dileÄŸiyle saÄŸlıcakla kalınız.
Mustafa KARSLI Kaynak: www.mustafakarsli.com